Blog

5 Chýb začínajúcich grafikov

5 chýb začínajúcich grafikov

Desať rokov v grafike nie je taký zásadný čas, ale je to presne ten moment, kedy som sa zamyslel nad tým, ako som začínal a nad tým, kam som sa profesne posunul. Prebehol som si archív, pozrel som staré zákazky a melancholicky si povedal: “ty si bol jebo, moj…” Napadlo mi, že vonku je veľa talentovaných ľudí, […]

Ako si vyberať grafické projekty?

Ako si vyberať grafické projekty?

Nedávno som spolupracoval na webdizajnovom projekte. Vypýtal som si za neho cenu, za ktorú som bol ochotný ho robiť a mať motiváciu ho dokončiť. Známy mi povedal, že to bolo strašne veľa, že by to v pohode spravil za polovicu. Preskočil by niekoľko krokov procesu a nejako by to zbúchal a ešte by na tom […]

Comedy Dungeon Stand-up

Comedy Dungeon?

Raz som sedel na jednej prednáške na IstroCone – vtedy ešte v Istropolise. Socialistické drevené obklady, prastaré okná, potil som sa, bolo tam katastrofálne dusno a vedľa mňa sedelo dievča s umelou bradou, prezlečené za Gandalfa a potilo sa ešte viac. Prednášajúci bol mierne nervózny, prezentáciu nebolo veľmi vidieť a v konečnom dôsledku som sa […]

Ford Falcon Model, PT. 1

Ford Falcon Model, PT. 1

Hoci som nikdy nebol príliš na autá, je jedno, ktoré vo mne okamžite vzbudilo záujem – Ford Falcon zo série filmov Mad Max (konkrétnejšie Mad Max 2: The Road Warrior z roku 1981). Mal som asi desať rokov, keď som ho prvý raz videl a bol som presvedčený, že Mel Gibson hral iba kulisu pravému hrdinovi […]

140 litrov piva, 14-hodinové čakanie na autobus a 4% kravy

140 litrov piva, 14-hodinové čakanie na autobus a 4% kravy

Takže, až niekedy dostanete skvelý nápad typu “čo keby som si len tak zapisoval hlúposť, ako napríklad to, koľko piva vypijem, aby som sa na konci roka mohol pozrieť na výsledné číslo,” pripravte sa na to, že vás to zhruba po mesiaci úplne prejde. Ja som začal tretieho januára minulého roku. Potom som si povedal, […]

Stand-up: Niektore vtipy stale funguju...

Niektoré vtipy stále fungujú…

Silné reči nedávno oslávili šesť rokov fungovania, napriek tomu, že ešte stále úplne bežne stretávam ľudí, ktorí sa ma pýtajú, že čo je vlastne ten “stendap”, ktorý hovorím, že robím. Väčšinou sa pýtam, či chcú počuť krátku verziu, alebo tú dlhú. Ak povedia “dlhú,” pokračujem nejakou dvojzmyslenou hláškou a potom im vysvetlím, čo ten stand-up […]

Efektivita - Ako dojebať dobrý projekt

Ako dojebať dobrý projekt

Mojim obľúbeným spôsobom prokrastinácie je takmer určite vymýšľanie nových činností – napríklad založenie si vlastnej domény presne v dobe, keď sa potrebujem venovať diplomovke, alebo odštartovanie stand-upovej fan page, keď sa potrebujem venovať doméne, ktorá dva roky len tak stojí. Je to omnoho lepšie ako 9gag alebo Facebučenie. Pretože to človeku dáva pocit, aký je […]

Stnad-up: Na ceste s Poštárom, Brafčákom a Skladníkom

Na ceste s Poštárom, Brafčákom a Skladníkom

Je to viac-menej rok, keď som prvý raz vycestoval so stand-upmi a zúčastnil sa prvého stand-up comedy turné na Slovensku “Postavení pre Slovensko.” S Gabom Žifčákom a Petrom “Petiarom” Lachkým sme sa vybrali v ústrety víkendom, na ktoré si už spomenieme iba v zábleskoch a… Podarilo sa. Napamätáme si. Finálny výsledok bol jeden vytknutý členok […]

3Ds Max Tutoriál - Workflow

3ds Max tutoriál: Workflow

Už dlhšie som chcel niečo napísať o dvoch zásadne odlišných workflow-och, ktoré sa používajú pri 3D modelovaní. Zažívam momentálne hardware-ovú renesanciou, a tak som si povedal, že sa začnem opäť venovať návodom. Hoci to bude teraz trochu všeobcnešie, bude to čosi, čo veľa ľudí, ktorí robia s 3Ds Maxom krátko, podceňuje a niektorí dokonca hádam aj odsudzjú.

Čo je tota architektúra II. (Digital park)

Čo je tota architektúra – Skleníky

Už som o architektúre čo-to popísal a dočkal sa rôznych reakcií a hoci mám od skutočného architekta ďaleko, nedá mi v tomto nepokračovať. Pripisujem to dvom veciam – 1. architektúrou sa v poslednej dobe prakticky zaoberám tak málo, že mi akosi chýba (ale nehovorte to nikomu na škole). Ako som už spomínal v minulom blogu, je to pre […]

Píše ti architektúra 2013 - Klin Klinom (esej)

Píše ti architektúra 2013 – Klin Klinom (esej)

S touto esejou som sa minulého roku zúčastnil súťaže Píše ti Architektúra a hoci som sa nedostal do výsledného poradia, bol som spomenutý vo výsledkoch súťaže a text bol vytlačený v časopise Projekt začiatkom minulého roku. Retrospektívne… Asi by som ho poňal trochu inak, ale kedže ho momentálne viete nájsť aj na stránkach súťaže, myslím že […]

3ds Max tutoriál: Strom (časť 4)

3Ds Max Tutoriál: Strom (časť 3)

Posledná, tretia časť návodu o modelovaní a textúrovaní 3Ds Max stromu je paradoxne najkratšia a pritom som ju sem dostával najdlhšie. Konečne je teda tu. Je priamim pokračovaním tutoriálov, kde som modeloval kmeň stromu a neskôr aj detialnejšiu korunu. Dúfam, že nikeoho aspoň trochu obohatí.

Čo je tota architektúra?

Čo je tota architektúra?

Hoci ma momentálne architektúra ako profesijné smerovanie dosť odrádza a nikdy by mi nenapadlo nazvať sa architektom a myslieť to pri tom vážne, architektúru stále považujem za úžasnú a zaujímavú disciplínu. Možno sa iba príliš nechávam odradiť jej odtlačkom v reálnom svete, kde hrajú veľkú rolu známosti, finančné tlaky a samozrejme zápal pre architektonickú tvorbu, ktorý je v mojom prípade príliš […]

Novy-zeland-hobbiton

Nový Zéland časť 5 – Cesta tam a… Ďalej

Hoci som veľkým fanúšim J.R.R. Tolkiena a jeho literatúry, musím povedať, že ísť na Nový Zéland s imitáciou Prsteňa z Pána Prsteňov (ktorý bežne nosím) na ruke mi prišlo dokonca trochu trápne. Na strane druhej je pravda, že som si nechcel nechať ujsť šancu uvidieť filmový set Hobbitonu, keď už bol po ceste z Aucklandu […]

IMG_0601

Nový Zéland časť 4 – Mier, pokoj a tie ďalšie veci, čo sa dajú dokúpiť k letenke…

Povedal som si, že po tom, ako som zvládol dopravnú špičku v Auckladne a potom, ako ma Corben aj Scott ubezpečili o tom, že premávka v Aucklande je hrôzou nie len pre cudzincov, ale vlastne pre celý Nový Zéland, ma na novozélandských cestách nemôže už nič prekvapiť. Presne tak. Pretože v živote to väčšinou býva také jednoduché…

Nový Zéland - Te Henga

Nový Zéland časť 3 – Te Henga

V zásade… Ak nie je sezóna a ste bez auta, tak si prírodu na Novom Zélande môžete užívať akurát tak z okna autobusu (na ceste do ďalšieho mesta). Bicyklovanie je tiež alternatíva, ale vo väčšine prípadov sú turistické chodníky vždy aspoň polhodinu až hodinu od mesta, čo znamená, že keď konečne dorazíte na začiatok chodníka, tak môžete vymeniť […]

Nový Zéland 02 - Mangere Moutain

Nový Zéland časť 2 – One Cable to Rule Them All!

Posledný let, Birsbane – Auckland, posledný úsek cesty – vedľa mňa pani, ktorá obsadila opierky na ruky svojimi bokmi, za mnou malý chlapec, ktorý mi sústavne kope do sedadla. Luxus za 1200 eur. Jediné, čo mi chýba je ešte dvojročné dieťa, hneď vo vedľajšom rade, ktoré by sa hlasno rozrevalo v polovici letu… Nechcem znieť reklamne, […]

Nový Zéland - Taiwan

Nový záland časť 1 – “Hello, ma nem it ‘eve”

Pred takmer 30 hodinami som vyrazil zo Slovenska na Nový Zéland. Momentálne sedím na letisku v Taipei, kde budem ešte šesť hodín čakať na svoj let do Aucklandu. Hlavná batožina je… Niekde… v správe China Airlines a mal by som ju nájsť v Aucklande. Každé dve minúty sa uisťujem, že mám pas a boarding pass a peňaženku a pozerám či náhodou po […]

Photoshop-navod-vyrezat-strom-header

Photoshop návod: Ako vyrezať strom

Keď sme pri tých stromoch, rád by som vám ukázal rýchly a veľmi jednoduchý spôsob ako vyrezať strom z pozadia a vyhnúť sa nekonečnému gúgleniu keď na to príde. Jedinou podmienkou je, že potrebujete mať vhodne vybranú fotku. V tomto prípade mi poslúžil Google, ale pre kvalitnejšie a hlavne právami neobmedzené fotky odporúčam pracovať s […]

3ds Max tutoriál: Strom (časť 2)

3ds Max tutoriál: Strom (časť 2)

V druhej časti budem pokračovať modelovaním menších prvkov a unwrapovaním celého stromu bez lístia. Je to priame pokračovanie prvej časti návodu, v ktorej som vymodeloval základný tvar kmeňa s pár najhrubšími vetvami pre môj 3Ds Max strom.

3Ds Max Tutoriál: Strom (časť 1)

3ds Max tutoriál: Strom (časť 1)

Stromy sú komplikované a pri vizualizácii sa vždy rozhodujem medzi fotomontážou, modelovaním stromčekov, alebo iba akýchsi pseudo-stromov. Urobiť fotorelistický strom je zdĺhavé, relatívne komplikované a niekedy to ani nie je hodné celej tej námahy. Preto pridávam tento 3Ds Max tutoriál, kde popíšem ako za relatívne krátky čas vytvoriť kompletný model stromu. Ak sa v Maxe […]

3Ds Max tutoriál: 5 celkom užitočných tipov

3Ds Max tutoriál: 5 celkom užitočných tipov

3Ds Max je jeden z najrozšírenejších a najsilnejších software-ov pre 3D modelovanie a vizualizáciu. Pokiaľ ste študentom, môžete jednoducho získať študentskú licenciu a využívať 3Ds Max bez toho, aby ste museli utratiť zhruba 3500 eur na jeho zakúpenie. Je to brutálna cena, keď to porovnáme s takou licenciou pre Google SketchUp Pro, ktorá je zhruba […]